Fråga:
Hej Buba,
Jag är förvånad över hur lätt det är att ta hit hundar från utlandet. Jag tycker att tullen klarar inte av att skydda gränserna. Det känns mycket angeläget nu att vaccinera hunden mot rabies för jag kan inte lita på att rabiessmitta inte har kommit in i landet. Du kanske känner till fallet med Chihuahua valpar i Malmö?
Vad tycker du?
/En orolig hundägare
Svar:

Det verkar som om visa hundar har fört in i landet utan att ha uppfyllt införselkrav.
Det är en omöjlig uppgift för tullen, gränsveterinärerna och polisen att bevaka Sveriges gränser mot smuggling av hundar.
Risken är stor att vi äventyra det gynsamma sjukdomsläget vi har i landet.
Det är därför varje medborgares plikt och ansvar att se till vi bibehåller det läget.

Alla hundar som ska lämna Sverige med avsikt att komma tillbaka ska vaccinera mot Rabies efter de gällande föreskrifterna som Statens jordbruksverk har. Läs mer på www.sjv.se. Detta skyddar din hund mot eventuella smittorisker samtidigt som vi förebygger att Rabies tas in i landet.

Rabies är en dodlig sjukdom för hundar och även människor och måste tas på största allvar.

För att kunna komma till rätta med illegal smuggling av hundar måste du som köper en sådan hund ta det största ansvaret. Den lille älsklingsvalpen som du köper kan faktiskt vara början på en tragedi dels för dig, valpen, hundpopulation och allmänheten!

Låt oss inte bortförklara vårt eget ansvar genom att belasta tullen med ett omöjligt uppdrag. Här är det du, ni, vi och alla djurälskare som ska leda kampen .. Allt för att hålla Sverige Rabies fritt. Misstänker man något kan smittoskyddsenheten på statens jordbruksverk tipsas.

Några viktiga fakta:
Sverige betraktas som ett rabiesfritt land
Hundar som ska in i landet ska uppfylla vissa krav för att inte föra hit Rabies.
Rabies är en dödlig sjukdom som kan smittar även människor
Vill du ta med dig din hund utomlands krävs det att den är vaccinerad mot rabies
För att fullfölja Vaccinationsprocessen tar det minst 5-6 månader. Börja i tid!!!
Sverige, Norge och storbritanien är Rabies fria och har hårda krav på införsel
Kolla alltid med landets ambassad om vilka inresevillkor som gäller för att undvika att hunden sitter i karantän